Dålig informationsdesign ger Försäkringskassorna arbetsmiljöproblem
Försäkringskassornas nya IT–system fungerar så dåligt och kostar så mycket att kontoren måste dra ner på personalen, rapporterade
DN igår i en artikel.
Mer att läsa finns hos Försäkringskasseförbundets tidning Social försäkring. I artikeln "Äntligen är datorstödet på plats" sammanfattas pilotinstallationen med "Jättebra den dag det fungerar fullt ut, men än så länge fler brister och problem än väntat – inte minst ur arbetsmiljösynpunkt."
Flera av klagomålen visar sig gälla problem med informationsdesignen, det vill säga hur man kan hitta och förstå information i systemet.
- Användarna kan inte döpa och sortera mappar (i systemet kallade "korgar") på det sätt de har behov av, till exempel efter arbetsgivare.
- När dokument sparas får de förutbestämda namn som inte ger tillräcklig ledning: alla olika slags beslut kan bara kallas ”beslut”.
- Personnummer visas i systemet med tolv siffror i rad, utan det vanliga skiljestrecket före de fyra sista siffrorna, (195711131234) vilket gör dem svåra att tolka.
En erfaren informationsarkitekt hade förutsett åtminstone de två senare problemen innan systemet kom till pilotinstallation. Det första borde ha fångats upp vid användarstudier.
Posted by jonas at juli 2, 2002 11:20 FM
| TrackBack