juni 17, 2005

"Såhär i efterhand kan man tycka att vi borde gjort det...":
Utbildning i nya system negligeras systematiskt

På Arlanda tog man för ett par år sedan i bruk ett nytt system för passagerarbryggor (de som passagerarna går ombord på planet genom).

SvD rapporterade i höstas om hur de nya bryggorna inte alls fungerade som det var tänkt. Flygplansdörrar har blivit påkörda, och när bryggorna tycktes röra sig efter eget humör har passagerare i stället fått ta trappan ombord. Om de ens kunde göra det:

Den 17 mars i år blev passagerarna kvar på marken, när bryggan slog i dörrpartiet på en Airbus 330 som skulle till New York.
- Det är inte första gången något sådant händer med en gate på Arlanda, konstaterade SAS presschef Bertil Ternert i SvD.

Under perioden januari till mitten av september i 2004 skrevs på Arlanda 575 arbetsordrar om fel som måste åtgärdas. Passagerarbryggorna står för en stor del av dessa. Som en följd av det har många avgångar drabbats av förseningar.

Hur förklarar man detta?

Nils-Eric Anderberg, vd för FMT som tilverkar, anser att de fungerar utmärkt. "Dels är det en hel ny typ av bryggor, mycket mer avancerade," säger han til Svenska Dagbladet:
"De hundratals felanmälningarna skulle med andra ord bero på att medarbetarna inte förstår sig på den avancerade tekniken, utan ger datorn fel order.

- Maskiner gör bara vad de är programmerade att göra, säger Nils-Eric Anderberg."
Vad gör man i så fall för att komma til rätta med detta? Jo:
"Arlanda har genomfört ett stort utbildningspaket och infört certifikat för att få köra bryggorna.

Varför har ni inte gjort det tidigare, bryggorna har ju körts över två år?

- Så här i efterhand kan man kanske tycka att vi borde ha gjort det från början. (min markering, JS)
Tyvärr ser jag i mitt arbete hur detta är ett mönster: hur man i arbetslivet systematiskt negligerar utbildning i nya datasystem.

Vad är det för en makalös stupiditet som brer ut sig i? Hur kan man med vett och vilje köra system utan att ge människor vettig utbildning i dem? (Se också om färdtjänsten i Skåne: Datakaos i skånsk färdtjänst.)

Källor: SvD: Fel på terminalen anmäls varje dag, 6 okt 2004
Resande till USA blir kvar på marken, 23 mars 2005

Posted by jonas at juni 17, 2005 10:59 FM | TrackBack
Comments
Post a comment









Remember personal info?